
Teken je Gesprek als leidraad
De coachingsmethodiek Teken je Gesprek is leidraad binnen mijn coaching. Deze methodiek is bedacht en vormgegeven door Adinda de Vreede.
Met Teken je Gesprek wordt een gesprek visueel gemaakt. Door symbolen, kleuren en kernachtige beschrijvingen te gebruiken, ontstaat er een visueel en gestructureerd geheel. Door Teken je Gesprek in te zetten komt, dat wat in het hoofd speelt, op een gestructureerde manier op papier. Dit kan gaan over gedachten, gevoelens , gedrag en werkhouding. Het gevisualiseerde geheel geeft inzicht, wat tot een oplossing of verandering kan leiden.
Ik ben in dit proces als een sherpa betrokken: ik 'loop', leef, denk en draag een stukje met het kind of de jongere mee. Ik luister, stel vragen en maak het gesprek visueel en gestructureerd. Vanuit daar kan het kind of de jongere zelf weer verder op pad, al dan niet met hulp van ouders of andere betrokkenen. Op pad met een rugzak gevuld met inzichten en tools.

Het coachingstraject
Locatie
Ik werk vanuit mijn praktijkruimte aan huis. In overleg is het ook mogelijk een coachsessie, observatie of gesprek op school te plannen.
Losse sessies of pakket
Voorafgaand aan het traject is er een intake. Tijdens deze intake wordt de hulpvraag en het traject bepaald. Vervolgens zijn er losse coachingsessies te boeken. Eén sessie duurt 45 minuten. Meestal zijn er 6 sessies nodig om tot inzicht en verandering te kunnen komen, dit is afhankelijk van de hulpvraag en behoeften van het kind/de jongere.
Naast losse sessies is het ook mogelijk een pakket te boeken. Dit pakket bestaat uit:
- Een intake om samen de hulpvraag op te stellen.
- 6 coachsessies van 45 minuten per sessie.
- Afsluitende sessie met evaluatie & vooruitblik.
Voor wie..?
De coaching is voor kinderen en jongeren die met hun koppie omhoog willen leven. Het kan helpend zijn voor kinderen/jongeren die:
- een boost in zelfvertrouwen kunnen gebruiken;
- last hebben van belemmerende gedachten, overtuigingen of (faal)angst;
- overspoeld kunnen worden door emoties;
- het moeilijk vinden om grenzen te stellen of voor zichzelf op te komen;
- ondersteuning kunnen gebruiken bij hun werkhouding op school, bij hun concentratie, motivatie of op bepaalde gebieden van de executieve functies;
- koers/richting nodig hebben, bijvoorbeeld in de keuze voor een vervolgopleiding.

Hulpmiddelen naast Teken je Gesprek
POPtalk
Naast Teken je Gesprek gebruik ik krachtige hulpmiddelen zoals POPtalk. Trudy Borst is de bedenker van deze beeldtaal. Het beeldende materiaal geeft overzicht in een bepaalde situatie of bij een specifieke uitdaging. Er wordt als het ware met een helicopterview en zonder oordeel naar de situatie gekeken. Dit leidt tot nieuwe inzichten en perspectief.
Prikkelprofielspel
Het prikkelprofielspel wordt ingezet om te onderzoeken wat het kind of jongere voelt, denkt en doet wanneer hij of zij zich relaxed voelt, overprikkeld raakt of onderprikkeld is.
Het kind/de jongere krijgt hiermee inzicht in zijn/haar overprikkeling. Samen ontdekken we vervolgens waar de behoefte van het kind of de jongere ligt bij deze over- of onderprikkeling.
Via gesprekskaarten, gevoelskaarten en gedragskaarten wordt er gezamenlijk een prikkelsignaleringsplan gemaakt. Een plan dat het kind of de jongere kan ondersteunen om over- of juist onderprikkeling in het dagelijks leven te verminderen of te voorkomen.
Nynke Zuurmond heeft de methodiek van Prikkelprofiel ontwikkeld.
Breinhelden
Met Breinhelden wordt er op doordachte manier gewerkt aan executieve functies. Executieve functies zijn de uitvoerende functies van ons brein: ze regelen dat we taken uitvoeren en hoe we dat doen. Het zijn de functies die we nodig hebben om ons gedrag te sturen, zoals aandacht vasthouden, flexibiliteit, doelgericht doorzetten en emotieregulatie.
De methodiek van Breinhelden is ontworpen door Belinda Herrewijn en Esther Monfils.
Hond Nala
Voor de liefhebber kan mijn hond Nala als aaibaar hulpmiddel ingezet worden. Naast onvoorwaardelijke troost en liefde kan Nala 'levend oefenmateriaal' zijn voor het grenzen leren stellen. Nala heeft diploma's op het gebied van gehoorzamen. Daarbij is zij van karakter gevoelig, sensitief en dol op kinderen en mensen. Voor co-coaching is zij de ideale hond.



